Scenariusz do zajęć prowadzonych w grupie dzieci 6- letnich
Obszar edukacyjny: Myślę, mówię, czytam i przygotowuję się do pisania.
Program wychowania przedszkolnego –„Moje przedszkole”, Czesław Cyrański, Małgorzata Kwaśniewska, Kielce 2002, MAC Edukacja S.A.
TEMAT ZAJĘĆ: Pociągiem w krainę wspomnień z wakacji.
Cele: Główny – Przygotowanie do nauki czytania.
Szczegółowe – Doskonalenie percepcji wzrokowej i słuchowej. - Rozwijanie mowy i wzbogacanie słownictwa dzieci. - Usprawnianie czynności manualnych. Operacyjne - - Umie ułożyć obrazek z części. - Rozróżnia dźwięki nagrane na magnetofonie. - Poznaje słowa i ruchy zabawy muzycznej - Dostrzega charakterystyczne cechy krajobrazu nadmorskiego. - Potrafi dokończyć zaczęte zdanie i odpowiedzieć na pytania nauczyciela. - Wyróżnia głoski na początku i na końcu wyrazów. - Dzieli imiona na sylaby. - Umie rysować po śladzie i bezpiecznie posługiwać się nożyczkami.
Metody: rozmowa kierowana, obserwacja, pokaz, gra dydaktyczna, praca z książką, ćwiczenia praktyczne – wg Czesława Kupisiewicza
Formy pracy: zbiorowa, indywidualna
Środki dydaktyczne: zdjęcia, lokomotywa, różnokolorowe prostokąty i koła do wykonania wagonu, skarby z wakacji, obrazki do ułożenia hasła, książka (ze zmienionymi stronami – karty pracy), kaseta magnetofonowa z nagraniem, przedmioty- atrybuty lata
Czas trwania: całodzienny pobyt w przedszkolu.
PIERWSZA CZĘŚĆ DNIA
6.30 – 8.35 – Schodzenie się dzieci do przedszkola - Wspólny udział w przygotowaniu do zajęć- ( gromadzenie skarbów z wakacji przyniesionych tego dnia do przedszkola, układanie ich w „ Kąciku wspomnień”) - Rozmowy indywidualne nauczyciela z dziećmi: - Gdzie byłeś w czasie wakacji? - Jakie skarby dzisiaj przyniosłeś? - Czy spotkało cię coś ciekawego?
Przywitanie nauczyciela z dziećmi:
Witam dzieci, które były w lecie nad morzem, I te, które wędrowały po górach, I te, które odpoczywały w lesie, I te, które spędzały czas u babci, Oraz te, które zostały w mieście. ( Po wypowiedzeniu każdego z wersów, dane dzieci podnoszą ręce do góry i machają nimi do nauczyciela.)
8.35 - 8.45 - Ćwiczenia poranne
8.45 - 9.00 – Przygotowanie do śniadania
9.00 - 9.30 – Śniadanie
DRUGA CZĘŚĆ DNIA
9.30 – 10.55 - Zajęcia dydaktyczne z całą grupą
ZAJĘCIA I
Temat: Tworzymy wakacyjny pociąg – zajęcia plastyczne.
1) – Odgadnięcie hasła: - LATO
Nauczyciel umieszcza rysunki na tablicy – zadaniem dzieci jest ułożenie wyrazu – hasła z pierwszych głosek nazw obrazków – (karta pracy 1)
Nauczyciel: - Jakie hasło wyszło? - A na co z utęsknieniem czekają w lecie wszystkie dzieci? - To ja proponuję wam dzisiaj podróż w krainę wspomnień z wakacji.
2) – Zabawa muzyczno – ruchowa „Jedzie pociąg z daleka”
Dzieci ustawiają się jedno za drugim, tworzą pociąg i na melodię „Jedzie pociąg z daleka”, wybierają się do „Krainy wspomnień z wakacji”.
3)- Wykonywanie „Pociągu wspomnień”
Nauczyciel rozdaje dzieciom kolorowe prostokąty (wagony), na które dzieci naklejają swoje zdjęcia z wakacji. Po doklejeniu kół, dołączeniu lokomotywy, nauczyciel umieszcza pociąg na tablicy. Każde dziecko ma za zadanie skończyć zaczęte przez nauczyciela zdanie:
- W czasie wakacji byłem ....... - Robiłem ........
( w tym miejscu ma pokazać ruchem ciała, jaką czynność wykonywał, a inne dzieci mają ją odgadnąć).
3) – Zabawa muzyczno – ruchowa.
Następnie nauczyciel proponuje zabawę muzyczno – ruchową: - „Mały krokodylek”- ( słowa w aneksie1)
Zabawa dowolna dzieci.
ZAJĘCIA II
Temat: Rozmawiamy o wakacjach, doskonalimy wzrok i rękę – zajęcia przygotowujące do nauki czytania i pisania.
1) – Układanie obrazka z części.
Nauczyciel zwraca się do dzieci: - Wiemy już gdzie byliście w czasie wakacji i jak spędzaliście czas, teraz zobaczycie gdzie była i co robiła Ela.
Dzieci siadają przy stolikach i mają za zadanie ułożyć obrazek z 4 części i nakleić go na kartkę. ( karta pracy 2)
2) – Omawianie obrazka.
Pytania nauczyciela: - Gdzie była z rodziną Ela? - Po czym poznajesz, że była nad morzem? - Jak spędzała czas? - Co innego jeszcze można robić w wakacje nad morzem?
3) - Rysowanie po śladach. – (karta pracy 3)
Nauczyciel: – Co Ela przywiozła z wakacji? - Jakich przyjaciół ma Ela? –(analiza głoskowa imion, podział imion na sylaby) - Gdzie była Ala? - Co tam mogła robić? - Kto przywiózł bukiet polnych kwiatów i zbóż oraz piórko? - Gdzie był Adam?
4) – Przybliżenie pojęcia-„ skarb”.
Nauczyciel: - Przedmioty, jakie przywiozły dzieci możemy nazwać pamiątkami, ale możemy także określić je mianem – skarby. Skarbem jest coś kosztownego, jakiś drogocenny przedmiot. Skarbem ziemi jest np. wydobywany z niej węgiel lub inne minerały i pierwiastki. Skarb – to także państwowe finanse (skarb państwa). Skarbem jesteście również wy dla swoich rodziców.
5) – Zgaduj – zgadula – Co to za skarb?
Dzieci kolejno podchodzą do „Kącika wspomnień”. Nauczycielka zawiązuje dziecku oczy i daje do ręki dowolny „skarb”. Zadaniem dziecka jest odgadnąć – co to za przedmiot? (Jeśli dziecko ma kłopot z odgadnięciem przedmiotu, grupa podpowiada mu mówiąc np. skąd pochodzi ta pamiątka – zabawa może mieć wiele wersji)
10.55 – 11.55 Pobyt na świeżym powietrzu – zabawy organizowane na placu przedszkolnym. Nauczyciel proponuje dzieciom zabawę – „Poszukiwanie skarbów”. Dzieci rozchodzą się po placu i wyszukują ukryte przedmioty z wakacji.
(Są to np.: piłka plażowa, wiadereczko z łopatką, okulary do nurkowania, kapelusz słoneczny, płetwy, kąpielówki itp.) Dalej dzieci bawią się dowolnie na placu zabaw.
TRZECIA CZĘŚĆ DNIA
11.50 – 12.00 – Przygotowanie do obiadu
12.00 – 12.30 – Obiad
12.30 – 13.10 – Odpoczynek poobiedni
Dzieci siedzą w kręgu, po turecku mają zamknięte oczy i słuchają zagadek dźwiękowych. Ich zadaniem jest odgadnąć, skąd pochodzą nagrane odgłosy – (np.: szum morskich fal, głosy baranków pasących się na hali, syreny statku, muzyki góralskiej, odgłosy zwierząt domowych itp.)
13.10 – 14.45 Pobyt na świeżym powietrzu
14.45 – 14.50 Zabawa ruchowa
14.50 – 15.00 Przygotowanie do podwieczorku
15.00 – 15.10 Podwieczorek
15.10 – 16.30 Rozchodzenie się dzieci do domu – (zabawy swobodne, rozmowy indywidualne, pobyt w ogrodzie)
ANEKS: Zabawa muzyczno – ruchowa „Krokodylek”
Daleko, gdzieś w Afryce, Gdzie płynie rzeka Nil Tam mały krokodylek Ze swym ojcem był. Tam sobie pływali, Tam sobie hasali Naprawdę, mówię wam.
(Najpierw dzieci przykładają rękę do czoła, jakby patrzyli na coś z daleka, następnie pokazują rękami ruch falisty i odległość małą , dużą między dłońmi. Gdy jest mowa o pływaniu – pokazują rękami pływanie „żabką”, dalej – pływanie „pieskiem”, a następnie klaszczą w dłonie.)
Rysując „po śladzie” połącz dziecko z pamiątka przywiezioną przez niego z wakacji.
Opracowała mgr Beata Wojas nauczycielka Szkoły Podstawowej nr2 w Sandomierzu |